وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تولید انبوه فیلم های سینمایی نازل و بازاری و همچنین تولید و پخش انواع سریال ها و برنامه های متوسط و زیرمتوسط تلویزیونی که در مسیری دیگر به جز راه فرهنگی جامعه را طی می کنند در دستور روز مسئولان سینما و تلویزیون قرار دارد به عبارت صریح آنکه نامدیریت های حاکم بر تلویزیون و سینما اجازه نمی دهد که بر اساس نیاز و سلیقه و اهداف فرهنگی جامعه دست به تولید برنامه ها، فیلم ها و آثار مناسبتی برای ایامی مانند ماه محرم بزنند. از همین رو است که افزون بر دور شدن تولیدات سینمایی و تلویزیونی از نیازهای راستین جامعه در ایام و مناسبت های ملی و دینی و مذهبی هم از تولیدات مناسب خبری نیست. این نقص و بحران بزرگ مدیریتی سبب شده که تلویزیون در اختیار عناصری قرار گیرد که با تکیه به سرمایه و سلیقه های خود تولیدات تلویزیون را از بیراه کپی سازی در خدمت ماهواره های خارجی قرار دهند در واقع در سازمان صدا و سیما جماعتی مزد بگیر پای ماهواره ها نشسته اند تا با کپی برداری از روی برنامه های آن بر اساس سلیقه اسپانسرها اقدام به تولید برنامه های تلویزیونی کنند در سینما هم به جای مدیران کارشناس، دغدغه مند و متخصص این عوامل مافیا و پولشویان و ابتذال گراها هستند که اداره سینما را در اختیار گرفته اند.
آذین ادامه داد: با این اوصاف چگونه می شود از سینما و سیمایی که خارج از مدار آرمان ها و اهداف جامعه حرکت می کنند انتظار تولید آثار شایسته مناسبتی، ایرانی، ملی و مذهبی داشت؟ جدا از این موارد مهم حتی اداره کنندگان سینما و تلویزیون نمی کوشند تا برای حفظ ظاهر و یا صندلی های خود به صورت سطحی و گذرا هم به مناسبت ها در عرصه تولید بپردازند به عنوان نمونه شاخص در ماه محرم حسینی (ع) قرار داریم ماهی که نزد مردم دین دار و مذهبی جایگاه و منزلت ویژه و مهمی دارد و بدیهی است که باید سازمان های بزرگی مانند سازمان سینمایی و صدا و سیما برای ایجاد همدلی و همسویی با مردم به تولیدات محرمی و عاشورایی بپردازند.
این منتقد سینما در همین راستا تصریح کرد: چون خود این مدیران در گروه باورمندان دینی قرار ندارند و کیسه و جیب نزد آنان بیش از فرهنگ ارزش دارد به آیین های دینی و ملی توجه نمی کنند وگرنه هزاران سوژه در ارتباط با عاشورا و عاشورائیان، حسینیان و زینبیان و حتی یزیدیان وجود دارد که می توانند دستمایه تولید آثاری شاخص و فاخر و استاندارد و ملی قرار گیرند و باعث تولیدات شاخص در این حوزه شوند.
وی خاطرنشان کرد: امسال هم نه بر پرده سینماها و نه در شبکه های متعدد تلویزیون اثری از تولیدات محرمی و حسینی نمی بینیم. سینما که همچنان بیراه سرمایه و تجارت را طی می کند و پرچم تولیدات بازاری و نازل و مبتذل را به دست گرفته است و تلویزیون باز هم در اوج بی بضاعتی به تکرار مکررات سریال های به نسبت خوب مذهبی سال های دور می پردازد غافل از آنکه این کلیشه و تکرار سبب ریزش انبوه مخاطب و گریزانی و نارضایتی بینندگان از تلویزیون می شود.
این مدرس سینما در خاتمه اظهاراتش افزود: تلویزیون نباید صرفاً با به تصویر کشیدن یا نمایش های عزاداری های مساجد و خیابانی خود را از پرداختن به آثار هنری محرمی و عاشورایی بی نیاز بداند، در واقع تا زمانی که سینما و تلویزیون از منظر مدیریتی، ساختاری، مناسباتی و برنامه سازی دچار تحولات اساسی منطبق با فرهنگ و نیاز مردم نشوند هیچ انتظار مثبتی نمی توان از این ۲ رسانه داشت.
ارسال نظر